Články

Letiště Lnáře
7–9. Června 2013
autor – RUTAN

Po dvou dnech od návratu ze SFW mně přestaly bolet aspoň prsty, tak se můžu pustit do psaní článku z akce, která mně ani pátým rokem konání nepřestává bavit. Husté co?.. už je to pět let, čas letí jako voda a od dob, kdy jsme načerno najeli na mimoňské letiště,což druhý den ukončila policiie ČR se toho dost změnilo. Což mně přivádí k tomu, že když už máme ty kulatiny, stálo by začít s nějakým bilancováním  Začnu nejdřív tím, co se nezměnilo vůbec – ta atmosféra. Jsou to pořád ty dva (v mém případě čtyři) dny zábavy, na které se těším celou zimu. Vystřídala se tu spousta lidí. Mnoho z těch, kteří jezdili před pěti lety už se na dnes na letiště dostane pouze když letí s Fischerem k moři. Nicméně pár ksichtů to baví pořád a objevila se velká spousta nových pacientů, kteří si život bez zvuku omezovače a vůně pálící se gumy nedovede představit. Co se změnilo hodně je koncepce závodů. První SFW byl pouze takový chaotický trénink, kde jsme s Honzou Chudějem teoretizovali nad tím, jestli nám bude stačit 90m šířky mimoňského letiště, abychom tam vecpali jedno půlkolečko po zadním, což se nakonec stejně nikomu nepovedlo. Kolečka tam jezdili akorát kluci na skútrech a většina lidí vůbec netušila proč je na motorce např. zadní brzda. A dnes? když maluju před závodem stupnici vzdálenosti pro jízdu po předním, přemýšlím, jesti bude 120 metrů stačit, případně jestli dá Kraťas za 30 sekund 16 koleček po zadním nebo víc. Dnes potřebuju na výpočet výsledků složitou excelovou tabulku, dřív mi stačil kus tužky a papíru. Byl to takový kaskadérský pravěk, kdy byl na letišti největší luxus otevřený oheň, dnes nám za pěti party stany vrčí elektrocentrála, Zelenou chladíme v ledničce a rochníme se přímo na ploše v bazénu za zvuku Drum-N-Base z profi aparatury:)
Tak to jsem se trochu zasnil, ale to o čem chci psát pro mě začalo minulý týden ve čtvrtek a skončilo v Neděli . Odjezd na SFW s každým rokem posouvám na dřívější dny, abych si stihl trochu zatrénovat, protože tomu za rok pravda moc nedávám. Tentokrát jsem dorazil až okolo šesté večer, protože jsem musel hodinu kličkovat po zatopené Praze. Ve Čtvrtek většinou na place jsem pouze já + jedna až dvě posádky těch nejnedočkavějších. Tentokrát nás bylo už ve čtvrtek okolo dvanácti. Ten den jsem akorát vypakoval věci a trénování jsem si nechal na ráno. A dobře jsem udělal, protože pátek byl fyzicky hodně náročný. Trénovali jsme od rána s přestávkami až do večera a postupně strojů na ploše přibývalo. Okolo čtvrté odpoledne jsem napočítal už 20 motorek a další přijížděli. Největším překvapením pro mě bylo to množství nových jezdců, kteří byli na SFW poprvé a byli s ježděním třeba na úplném začátku. Velký vliv na to má asi úspěšný projekt kaskadérské školy Crazy Day, kde to chytne mnoho lidí a SFW je pro ně dobrá příležitost pokračovat v tréninku. Loni to byl třeba Dan Levý (15 let!) na Simsonu, který už letos řádil na MZetě a má podle mého před sebou velké věci. Letos to byl třeba Michal Setnička, což je takový Danův klon. A další nové maso do mlýnku – Richard Mošna, který jezdil na čtyřkolce a nemůžu se zbavit pocitu, že má naprosto stejný styl show jako Martin Krátký. Prostě se u toho skvěle bavím! Dal bych Richardovi s dovolením jednu radu – okamžitě si kup motorku a rozvíjej ten talent tímto směrem.
Je mi trochu těžko z toho, když si představím, že takové ucha se za rok, dva naučí mnohem víc než já zvládám po šesti letech, ale já si zase dokážu olíznout obočí, takže..!

Páteční afterparty bych raději nekomentoval, ale zase nemá smysl držet tenhle článek kratší než obvykle. To, že půjde do tuhého jsem pochopil, když přišla informace, že večer dorazí jak Sporťák, tak Špeciál. Na to se můžete připravovat jak chcete a stejně se něco vždycky semele. Adam dorazil za soumraku a jako obvykle do toho šel po hlavě a z dodávky okamžitě skočil do hadrů a už štěkal omezovač. Za chvíli se z bílého transportéra vykulil Sporťák a v přilehlých vesnicích zatloukali okna a připravovali se na nejhorší. Už po hodině non stop kraválu je to přestalo bavit a mohlo se konečně začít v klidu kalit.
Pořád přemýšlím, kde se ta párty tak zvrtla, že si toho po půlnoci příliš napamatuju. Ale to, co v paměti uvázlo bude stačit minimálně na jeden šťavnatý odstavec. Každý rok se vymyslí nový druh zábavy na večer, který často vidíme ve zprávách na Nově, kde Ray s Luckou s vráskami na čele komentují nějakou vesnickou katastrofu, kde někomu chybí v lepším případě prsty, v horším hlava. Za to může ten Jackass a Dudesons, které nám dávají ten příjemný pocit nesmrtelnosti , kdy si říkáme, že by mohl být vlastně super nápad hodit do sudu, kde hoří oheň několik sprejů a potom přes něj skákat a hrát „ruskou ruletu“. Takový střep v prdeli je třeba super věc, ale ten pohledu doktora na pohotovosti, kde si v hrsti přinesete vlastní zkrvavené koule musí být nade vše! Protože jsme ale profi kaskadéři, tak se nic takového v podstatě vůbec nemůže stát!
Abych šel příkladem, byl jsem to já, kdo porušil noční klid gumováním a stejně tak zákaz nakládat určitým způsobem s pneumatikami. A protože pravidla platí pro všechny stejně užil jsem si ten nedělní úklid jak se patří. Ale o půlnoci najednou MRSK! a vůbec nevím jak jsem se dostal do auta a proč jsem se vzbudil v krajkových kalhotkách, které normálně nosím pouze v úterý a ve čtvrtek.
Vylezu ráno z auta a všechno mi připadalo nějaké divné. Fox s Lukášem se pokoušeli vyháčkovat okno u pickupu, od kterého NĚKDO ztratil klíčky. Díky kriminální minulosti Lukáše bylo za chvíli hotovo a nemuseli jsme prohazovat cihlu oknem. Další milé překvapení bylo, že jsem našel svoji motorku pod hromadou šrotu pojmenované „blešák“. O kousek dál jsem našel víčko z chladiče, takže to vypadalo, že si možná na SFW dokonce ještě zajezdím.

Nebyl jsem rozhodně jediný, kdo se snažil naladit formu, jezdilo všecko, co mělo aspoň dvě kola. Při malování stupnice na stoppie jsem měl to štěstí, že jsem byl v první řadě na Chmeldovo velké číslo. Léta už jezdí hodně líbivý trik, kdy v sedě jede záda, přehodí to, vymáčkne spojku a za jízdy tam narve na prudko omezovač a tak jede třeba dvacet, třicet metrů. Těch dohadů co už bylo „až ti jednou praskne spojkové lanko…“ No a po letech čekání jsme se dočkali! Zkrátka – za jedna, rozhulákat po zadním vymáčknout spojku, omezovaaa-a-aa-a-a-aaač a pak se lekl a le-hou-lin-ce popustil spojku a KŘÁÁP. Všech 115 koní na vrcholu svých sil Chmeldu zahodilo jak mastný papír od tlačenky, motorka šla do kotrmelců a naštěstí se to obešlo pouze s naraženou prdelí. Vypadalo to ale hrůzostrašně.

Závodní pravidla byly letost opět trochu pozměněny. U všech povinných prvků se počítal už pouze lepší pokus a celkový součet bodů byl u profíků pouze zápočtem do kvalifikace na velký finálový závod, který se bude konat v Září v Ostravě. Měli jsme i drobnou diváckou kulisu, od které jsme vybrali dobrovolné vstupné a to předali na konto materiální pomoci postiženými povodněmi Armády spásy.
Závody samotné byly stejně jako loni rozdělené do dvou kategorií – profíci a amatéři. Profíci museli udělat kvalifikaci (1× kolo po zadním, 50m po předním). Letos se mi to povedlo už o trochu důstojněji než loni, kdy druhou půlku kola po zadním defakto absolvovala moje motorka už bez jezdce V amatérech startovalo z devíti jezdců celkem pět nových tváří, za což jsem hrozně rád. Už jsem psal o Richardu Mošnovi a jeho pekelné show na čtyřkolce, kterou chudák musel jet nadvakrát, protože dostal z toho celodenního trénování křeč do prstů a nemohl by se ani šťourat v nose, natož jezdit. Páje Kestler při své show na závěr pro změnu hodil luxusní tlamu, urval stupačku a tím ježdění na SFW zdárně ukončil. Fox celý den mlel dokola jenom o tom, že dá kolo po zadním doleva, což se mu při show povedlo. Dan Levý i Michal Setnička na MZetách zajeli oba kvalitní jízdu, ale porota pochopitelně neudělila tolik bodů, jako kdyby ty samé triky jeli na velkých motorkách. Talent tam ale je, jsem hodně zvědavý kam se to pohne třeba jen toto léto. Skvěle zajeli svoji show i Jára Polák s Kubou Kykalem, kteří na motorce snad i spí, protože pokrok je hodně vidět. Největší peklo ale zajel Ing. Přeprasomysl Vaněk, který svojí divoce experimentální show plnou nekontrolovaných driftů vybojoval první místo v bodování, tím pádem divokou kartu do kategorie PROFI a k tomu všemu exkluzivní rozhovor do měsíčníku pro gaye ŘIŤ. Najdete ho v červencovém vydání na titulní straně.

Kategorie profi byla tentokrát co se účasti týče trochu slabší. Pouze pět jezdců, protože Sporťák se Speciálem se nestihli vrátit ze své pražské show. Kdybych měl jenom vypíchnout pár nejlepších momentů, tak bych mluvil o stoppie Michala Martínka, který dal ukrutných 119 metrů a celkově o výkonu Martina Krátkého. Nejenom, že rozsekal všechny už v povinných prvcích, ale ve Freestyle čtyřminutovce mu pouze tři rozhodčí dali z dvaceti bodů 19 a zbytek plný počet. Co ale z jeho výkonu nově víme je to, že 16 koleček kolem kuželu za 30 sekund není ta meta, která už nejde překonat, protože při prvním pokusu po dotočení šestnáctého kola spadnul a měl ještě tři sekundy do konce.
Soutěžní výsledky SFW 1 – 2013 vypadají takto:

Po ukončení závodu se ale nikomu nechtělo prostě přestat jezdit, na letišti to vypadalo jako ve vosím hnízdě. A mezi tím vším lítal jeden sršeň na litrovém GSXR – „Obi Van Kenobi“ Pavel Korych. Je jedno, jak je plocha letiště velká, Pavel ji použije vždy celou, no radost pohledět.

Zvláštní odstavec si zaslouží psáto tom, co na SFW rozhodně nikdy nechybělo – „Štěstí v neštěstí“. Když se na to podíváme z té lepší stránky, tak za všemi průšvihy, které se za ty léta staly, nebylo nic vyloženě vážného, i když to mnohdy mohlo dopadnout opravdu zle. Zubatá měla během dvou hodin dvě příležitosti po někom seknout kosou. Za čtyři roky co s námi pravidelně jezdí na SFW jich už ale něco polámala, tak si pořídila v Mountfieldu drahou high-tech kosu s karbonovou násadou Fiskars, ale tu zlomila v sobotu taky a na odchodu kroutíc hlavou s hlasitým kurvením. že už se na to může vy… nás nadobro opustila. Nejdřív o sebe škrtli ve velké rychlosti Pavel Kakaš s Honzou Smožkem a naštěstí to skončilo pouze Kakyho kopancem do padáku Honzovy motorky. Sice má teď nohu velkou asi jako průměrný nosorožec, ale srazit se hoši „naplocho“, tak by bylo zle. Druhý průser nezařídil nikdo jiný než nesmrtelný Adam „Special“ Peschel. Když je příležitost udělat nějaký průser, tak si to nikdy nenechá ujít. Jak už to tak bývá, stalo se to v poslední možné sekundě – jako když si na lyžích řeknete „tak já to ještě naposledy sjedu a kašlu na to“ a křup a už vás vezou. Toto byl totožný případ. Cirka čtvrt hodiny non stop jenom driftoval, na závěr si nechal dlouhé bržděné drifty a tam vznikl průser. Přehřála se mu brzdová kapalina, chtěl brzdit a …NIC! Tomu brždění precházelo to, že mu bouchla zadní guma. Pikosekundu po tom už bral fofrem za tu nefunkční brzdu, protože k jeho smůle zrovna v tu chvíli měl před sebou už jenom cca 20m letiště, a za tím hluboký žlab kanálu, 15cm vysoký obrubník a 10m svah dolů do pole. To by samo o sobě ještě nemusel být takový problém ,proletěl by se trochu, ale bylo by to do měkkého. Jenže v tom svahu byl taky v trávě schovaný cca 300kg těžký kámen, který se mu silou nárazu povedlo převrátit. Díky bohu se mu povedlo (nevím jak) při přejetí toho obrubníku udržet na motorce a netrefil ten kámen tělem. Motorka měla po kolizi sice o něco kratší rozvor, prasklý rám atd, ale jemu se defakto vůbec nic nestalo.
I z toho důvodu byla sobotní afterparty klidnější než jindy.

Fotogalerie najdete zde:
..video se připravuje

Těším se na Vás 4–7. Července, na SFW 2 opět ve Lnářích!